شناسه : 33072
نویسنده : استان خراسان شمالی
عکس
1

۳۵.۶ درصد کل بخش کشاورزی استان خراسان شمالی سنددار شد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل ۳۵.۶ درصد کل بخش کشاورزی این استان سنددار شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان خراسان شمالیحسن ایزانلو روز دوشنبه در تور رسانه ای سازمان جهاد کشاورزی روستای تیمورتاش بجنورد اظهار کرد: خراسان شمالی درای ۳۹۳ هزار هکتار عرصه کشاورزی است که تاکنون برای ۱۴۰ هزار هکتار سند صادر شده است.

وی افزود: صدور سند در مرحله اول نیازمند اجرای طرح کاداستر است که به نوعی باید مرز بین زمین های کشاورزان مشخص و حد نگاری شود که در این خصوص نیز تاکنون ۲۷۰ هزار هکتار نقشه کاداستر تهیه شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: صدور سند کشاورزی از سال ۱۳۱۰ شروع شده بود اما به دلایل مشکلات مختلف از جمله نبود امکانات فنی و مشکلات محقق نشد و دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده است که این مهم را ۱۰۰ درصد اجرایی کند.

وی افزود: در اجرای طرح سند دار کردن اراضی کشاورزی بعضا با مشکلاتی از جمله اختلافات ملکی مردم با دولت مواجه بوده ایم که در این راستا در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای انجام شد.

ایزانلو تصریح کرد: ۱۰۰ درصد پلاک های ثبتی مشمول رفع تداخلات اجرای مقررات موازی در حوضه اراضی این استان تعیین تکلیف شد که دومین استان بعد از سمنان در کشور هستیم که پروژه رفع تداخلات را به سر انجام رساندیم.

وی اظهار کرد: بعد از اجرای پروژه رفع تداخلات، گام بعدی اجرای طرح حدنگاری و صدور اسناد اراضی کشاورزی است که امیدواریم با تثبیت مالکیت دولت و مردم بر اراضی و کاهش اختلافات ملکی بر افزایش درصد صدور اسناد کشاورزی تاثیر مثبت گذاشته شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کمیسیون رفع تداخلات اراضی در این دولت گام های بزرگی در راستای رفع تداخلات اراضی ملی و مردمی برداشته است.

Image removed.Image removed.

رفع تداخل ۲ میلیون و ۳۶۹ هزار هکتار از اراضی استان

وی تعداد کل پلاک های ثبتی استان را یک هزار و ۸۷۴ پلاک عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۳۶ پلاک، مشمول اجرای رفع تداخلات بود.

ایزانلو کل مساحت استان را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد که مساحت پلاک های مشمول رفع تداخلات، ۲ میلیون و ۳۶۹ هزار هکتار است که ۱۰۰ درصد آن رفع تداخل شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مساحت اراضی ملی احصا شده از پلاک های مشمول را یک میلیون و ۸۰۸ هزار هکتار دانست و گفت: مساحت اراضی غیر ملی پلاک‌های مزبور ۵۶۱ هزار هکتار است.

وی مساحت رفع تداخل پلاک‌های مشمول را ۱۱۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: اختلاف های بین مردم و دولت و تداخل اراضی ملی و دولتی با مستثنیات اشخاص به حداقل خود رسید.

ایزانلو خاطرنشان کرد: از مجموع کل پلاک ها قبل از دولت سیزدهم تنها ۳۶۷ پلاک اجرایی شد و در مجموع تا قبل از دولت ۲۷ درصد پلاک ها رفع تداخل شده بود اما تنها در طول این دولت ۷۳ درصد پلاک ها رفع تداخل شده است.

وی بر افزایش تولید در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات استراژیک اشاره کرد و گفت: کشاورزان بعد از تثبیت مالکیت در راستای تولید در بخش های کشاورزی تلاش کنند.

تلاش دستگاه قضا برای سنددار شدن اراضی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی بر صدور سند برای تمامی اراضی استان تاکید کرد و گفت: اینک تلاش می کنیم تا با کمک و مشارکت سازمان های مربوط تمامی اراضی کشاورزی استان را سنددار کنیم.

حجت الاسلام علی یوسفی افزود: در این خصوص حد نگاری اراضی انجام شده است و اجرای کامل این طرح مزایای زیادی برای کشاورزان دارد.

وی تصریح کرد: با اجرای کامل سند دار شدن اراضی کشاورزی علاه بر اینکه بهره برداران بخش کشاورزی دارای سند خواهند شد و می توانند از مزایای آن استفاده کنند مشکلات ملکی و زمین خواری ها نیز کاهش خواهد یافت.

صدور سند برای ۱۰۹هزار هکتار

معاون املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: پنج شرکت در استان برای سند دارکردن اراضی کشاورزی تشکیل شده است که کار نقشه برداری ها را از سطح اراضی کشاورزی بر عهده دارند.

مهران وحدت افزود: نقشه برداری از اراضی کشاورزی برای بهره برداران رایگان است و هزینه ای برای این موضوع از کشاورزان هزینه دریافت نخواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی استان سند مالکیت صادر شده است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند

عکس ها
1

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.