شناسه : 33352
نویسنده : استان خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:در حوزه انتخابات، فعالیت مدیران گروه ها و ادمین ها در فضای مجازی تحت رصد و پایش مداوم قرار خواهد گرفت

هشتمین نشست «شورای نظارت، پیگیری و مدیریت وقایع مهم استان» در سال جاری به ریاست حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان خراسان شمالی، بررسی مهمترین عناوین مجرمانه راجع به جرائم و تخلفات انتخاباتی در فضای عینی و مجازی از مهمترین محورهای مورد بحث و تبادل نظر در این نشست به شمار می رفت.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به مزایا و محسنات و همچنین تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی گفت:دادستان بعنوان مدعی العموم و همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان از طریق کمیته رصد و پایش که به منظور تقویت و تداوم سازوکارهای نظارتی،ذیل ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده؛ کلیه فرایندها و رفتارها را از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با این رویداد مهم و سرنوشت ساز، تحت مدیریت،نظارت،مراقبت و پیگیری مستمر قرار خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد:باید ادمین ها و گروه هایی که در فضای مجازی فعالیت دارند در گام نخست دعوت به حضور شوند و سپس در قالب نشست های توجیهی پیش بینی شده در این خصوص با آنان گفتگو و ضمن ارائه تذکرات، هشدارها و آموزش های لازم بر اساس مبانی قانونی، مصادیق و عناوین مجرمانه به ویژه در فضای مجازی به آنان ابلاغ  گردد.

براتی زاده با اشاره به تعدد و تکثر مصادیق مجرمانه در حوزه انتخابات در بستر فضای مجازی از مدعی العموم خواست دستور انسداد صفحاتی که در این عرصه ها به طور غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت می کنند و به نحوی از انحاء مرتکب جرائم می شوند را صادر و مراتب را تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

وی ضمن تأکید بر ضرورت رعایت منشور اخلاقی در حوزه رقابت های انتخاباتی از تشکیل کارگروهی ویژه جهت تسهیل،انسجام و انتظام بخشیدن به فعالیت های انتخاباتی و برگزاری جلسات هم اندیشی با نامزدهای نهایی انتخابات به منظور اتخاذ رویه و دستورالعمل واحد با محوریت تفکیک مصادیق مجرمانه از عناوین غیرمجرمانه در این حوزه خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه با اشاره به فراوانی برخی جرائم مبتلابه در فضای مجازی از جمله افترا و توهین و نشر اکاذیب،تخریب و تخدیش شخصیت دیگر رقبا و نامزدهای انتخاباتی و ... گفت:امروزه با گسترش فضای مجازی، بیشتر جرائم و تخلفات بطور کلی از جمله در خصوص انتخابات با سهولت و سرعت بالا در چنین بستری صورت می گیرد و انتشار می یابد و به همین اعتبار آثار مخرب آن نیز به مراتب تا مدتها اثرگذارتر و ماندگارتر خواهد بود. لذا حساسیت های مترتب بر این حوزه، مراقبت ها و نظارت های بسیار جدی را می طلبد.

سیدجواد ایلالی، تصریح کرد:با وجود اینکه اولویت نخست دستگاه قضایی عمدتاً حول محور پیشگیری از وقوع جرم متمرکز شده ولی رصد مداوم و مستمر فعالیت های این عرصه کماکان در دستور کار قرار دارد. لذا در جاهایی که هشدارها و تذکرات کارساز نباشد اعلام جرم، تشکیل پرونده قضایی و رسیدگی به جرائم در شعب ویژه ای که به همین منظور پیش بینی شده از طریق اعمال قانون و برخورد با اشخاص حقیقی و حقوقی خاطی در اولویت اقدام و عمل و دستور کار مدعی العموم خواهد بود

عکس ها
1

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.